PROČ JE DOBRÉ OSAHAT SI BLÁTO


Podtitul dnešního článku, který volně navazuje na ten předchozí by mohlo být: Výhody a benefity tzv. špinavé hry (z anglického "messy play")! Budu používat termín messy play [čte se to normálně mesi plej], protože přiléhavý český ekvivalent jsem zatím nenašla.


DĚTI MAJÍ PATLÁNÍ RÁDY!
Předně je potřeba říct, že ne všechny děti se rády špiní! Pokud máte takové doma, buďte v klidu - zkrátka každé dítko je jiné. Jako se někdo bojí pavouků, tak někdo jiný potřebuje mít čisté ruce. Někdo je od malička systematik, jiný chaotik, někdo má rád auta, jiný panenky, někdo rád leze a skáče, jiný si raději čte. Zkrátka smiřte se s tím, co máte doma!
(Určitě je fajn čas od času vzít děti i do prostředí, které je pro ně nové a jiné, nabídnout jim opačnou činnost, než je pro ně typická - třeba zjistí, že už nazrál čas i pro ně.)


 Děti, které mají messy play rády, to samozřejmě dělají intuitivně, přirozeně. Neví o benefitech, výhodách a dopadech na budoucí učení, které dospělí badatelé vyzkoumali. Ale my rodiče tak máme rozumové zdůvodnění pro to, abychom děti při jejich patlavých hrátkách podpořili!

PROČ NECHAT DĚTI UŠPINIT

Messy play neznamená nutně jen nepořádek. Je to zkrátka hraní s různými materiály při zapojení více smyslů - hlavně hmatu! Takže takové hraní může být třeba i modelování nebo muchlání papíru. Zapojení barev a něčeho patlavého většinou v dětských očích pozvedne hru o level výš!


A jak takové hraní ovlivňuje náš vývoj? Každý oddíl by mohl být na samostatný obsáhlý článek, takže zatím jen pro představu:

* jemná motorika - práce s nejrůznějšími materiály nutí děti zapojovat prstíky a posilovat jejich svalstvo,
* koordinace oko-ruka - to úzce souvisí s vývojem jemné motoriky, správné a včasné vytvoření mozkových spojů na trase oko-ruka ovlivňuje naši šikovnost a zručnost (mimo jiné je velmi důležitá třeba pro nácvik psaní)
* hrubá motorika - když přesuneme naši messy play od stolu do terénu, hned budou muset děti zapojit svalstvo celého těla! Víte třeba, jak fyzicky náročné je takové skákání v kalužích, nebo bosé chození v blátě?
* koncentrace - schopnost soustředit se je jeden ze základních a podstatných požadavků pro další vzdělávání, učení se i práci. Koncentrace se daleko lépe trénuje, když se děti mohou ponořit do něčeho, co je baví, co je pro ně zajímavé - třeba bláto (přestože maminkám mnohdy vstávají vlasy hrůzou!)
* kreativita - když necháte dětem prostor pro vlastní fantazii při hraní a vyrábění, napomáháte rozvoji jejich kreativity. Děti nechtějí dělat jen to, k čemu jsou předměty a materiály určené. Nastavte si hranice a uvnitř nechte dětem svobodu. (Kdo řekl, že mřížkový koláč musí mít tvar mřížky? My na něm měli anděly, ryby a traktory!)


* jazykové dovednosti - jazyk, pohyb, pamět a myšlení je navzájem propojené. (Mimochodem taky se vám líp něco učilo, když jste si to říkali nahlas a ještě při tom chodili...?) Uvolněné svaly uvolněná hlava ;) A krom toho si děti rozšiřují slovní zásobu, když s nimi o aktivitách budete mluvit.
* rozvoj myšlení - messy play většinou není jen o splnění jednoho úkolu a hotovo. Malé děti zpočátku "jen" zkoumají, co se kam vejde nebo jaký zvuk to udělá... Ale čím jsou starší tím víc do svých her zapojují fantazii, plánování, strategie a k tomu je potřeba mít představu o tom, co se stane když..., znát příčiny a následky nebo umět něco spočítat...
 * sociální dovednosti - při zapojení více dětí (nebo i dospělých) do hry, poznávají prckové hranice své i hranice ostatních, učí se respektu a spolupráci. Jo a pod messy play se často můžou skrývat docela praktické činnosti - třeba pečení koláče o kus výš, nebo ruční mytí auta. Spousta much jednou ranou. ;)

Takže - jestli se bojíte domácího bince, což naprosto chápu, vezměte děti na pořádnou blátivou hru ven. Nebo do lesa stavět domečky. Trocha špíny nikomu neuškodí ;)

Míša


http://www.bonkido.cz/


Komentáře