DÍTĚ CIZINEC V MŠ A DĚTSKÝCH SKUPINÁCH

Malé předškolní děti si na nové jazykové prostředí většinou zvykají celkem rychle. Nová slova se učí přirozeně - i ve svém rodném jazyce si totiž zatím neustále rozšiřují slovní zásobu, a tak jsou na to jejich mozečky ještě připravené. Přesto je fajn v začátku kontaktu projevit snahu o komunikaci i v jejich rodném jazyce. Získáme si tak snáz jejich důvěru. 

 

Cizí jazyk si dítě v předškolním věku osvojuje velmi podobně jako mateřský jazyk tj. přirozeně, v prostředí, ve kterém žije. Miminko naučíme mluvit tak, že na něj mluvíme. A ono se snaží opakovat, co slyší. Tato schopnost u přeškolních dětí stále trvá, takže pro učení využijme stejné postupy jako u učení se mateřskému jazyku. 

 

Cílem v prvních dnech v nové zemi je, aby se dítko cítilo dobře, aby nám věřilo a aby si osvojilo základní slovní zásobu. Nepotřebujeme, aby mluvilo gramaticky správně - potřebujeme se dorozumět! Takže podporujeme každou snahu o komunikaci. 

 

Ukrajinština je slovanský jazyk. Je proto češtině hodně podobná! Určitě objevíte spoustu shodných slov, jen v proudu řeči zanikají - proto mluvte pomalu, zřetelně a v jednoduchých větách. Jak na to:


1) Pojmenováváme věci, které vidíme kolem sebe

2) Slovesa názorně předvádíme jako při pantomimě

3) Pomáháme si obrázky

Pro slova, která nemáme zrovna u sebe si pomůžeme obrázky. Není k tomu potřeba speciální materiály, vystačíme klidně s tím, co máme - obrázkové knížky, pexesa... Potřebujeme naučít dítě česky, ne sebe ukrajinsky. 


Z toho, co bylo řečeno, vyplívá, že se snažíme děti zapojit do všech běžných činností a komentujeme je slovně. Od praktických věcí jako je oblékání, hygiena, stravování, přes pohybové aktivity, kde uslyší slovesa, až po nejrůznější kreativní činnosti - malování, vyrábění, ideální pro novou slovní zásobu.

 

Na děti cizince se myslí už dlouho a existují materiály speciálně pro ně vytvořené.

Materiály, které byly vytvořeny speciálně pro cizince - nečtenáře:

  • Meta - obrázkové pracovní listy na nejrůznější témata:

https://www.inkluzivniskola.cz/cdj-pracovni-listy-pro-nectenare

  • Na stejném místě najdete i spoustu tipů na hry a aktivity, při kterých se mluví:

https://www.inkluzivniskola.cz/cdj-univerzalni-aktivity

  • Moc hezké pracovní listy má ke stažení i Národní pedagogický ústav pod názvem Nečtu, nepíšu, učím se česky:

https://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/nectunepisu_ucim_se_cesky.pdf

  •  Materiály, které vznikají nově speciálně pro ukrajinské děti, si můžete stáhnout třeba na učitelnici:

https://www.ucitelnice.cz/blog/ukrajinske-materialy


Podpůrné materiály pro učitele a průvodce dětí cizinců:

Možná se s dětmi cizinci setkáte ve své školce nebo skupince poprvé. Nebojte se toho, přistupujte k nim srdečně a laskavě jako ke každému jinému dítěti. Ona se vám správná cesta ukáže. Pokud by vás ale zajímaly metodické příručky, tak tady nabízím základ:

  • Moc pěkně zpracovaná metodika vyšla v Inbázi:

https://inbaze.cz/wp-content/uploads/2020/01/metodika-pro-pedagogy_ms_verze_2.pdf

  •  A tady také metodika pro práci s cizinci v MŠ z Mety, Inkluzivní škola:

https://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/deti_s_omj_v_ms_metodika_0.pdf

  • V neposlední řadě - skvěle udělaná příručka, jak úspěšně komunikovat s dospělým cizincem. To se bude hodit pro domluvy s rodiči:

https://www.cicops.cz/images/cestina_pro_cizince/materialy_ke_stazeni/Prirucka_pro_snadnejsi_porozumeni_2015.pdf

 

Držím palce všem dětem, ať u nás potkají jen samé prima dospěláky! 

 

Míša

Komentáře